Aktiviti 1 : Kompang
Tujuan - Menarik perhatian murid agar memberi tumpuan kepada
guru.
Kaedah pelaksanaan - Guru memainkan kompang apabila murid mula hilang tumpuan.
- Kemudian, guru menyanyikan lagu yang mudah dan dekat dengan murid-murid.
- Setelah itu, guru menyambung pengajaran.
Kesan - : Tingkah laku murid dapat dibentuk dengan menarik perhatian mereka untuk mendengar arahan guru.
Selamat Mencuba! ^^,
Tujuan - Menarik perhatian murid agar memberi tumpuan kepada
guru.
Kaedah pelaksanaan - Guru memainkan kompang apabila murid mula hilang tumpuan.
- Kemudian, guru menyanyikan lagu yang mudah dan dekat dengan murid-murid.
- Setelah itu, guru menyambung pengajaran.
Kesan - : Tingkah laku murid dapat dibentuk dengan menarik perhatian mereka untuk mendengar arahan guru.
Selamat Mencuba! ^^,
Aktiviti 2 : The dolphin
The dolphin
Type of game Group game
|
Energizer
|
Description
|
Get attention from the group,
make a group silent/quit
|
Necessary
|
Students
|
Number of people
|
Unlimited
|
Grade/age
|
Any age
|
The dolphins |
First you tell a little story about a fish
that lives in the sea.
The story
about the fish that lives in the sea:
Once upon
when I was walking on the beach I heard a sound. SPLASH! I looked around
at the
sea to see what it was. But I saw nothing! And then I heard it again: SPLASH
SPLASH. I
turned around and I saw a big tale coming out of the water. It
was a fish, a big fish that lived in
the sea. He liked swimming and playing in
the water. You now what fish this is? It is a dolphin.
The dolphin likes to
swim (movement 1) and he likes to jump (movement 2 and action 1). If you
look
very careful maybe you see the fish.
Look: now he
is swimming (movement) and up he jumps (movement 2 and action 1) and jumping
again (movement 2 and action 1) and jumping (movement 2 and action 1).
Read here
readers à
Movement 1: SWIMMING: Put your both hands
together and move you hand in front of you as if there is a big fish swimming.
Movement 2: JUMPING; move your hand up in a bow
and down again, as if a fish jumps from the water .
Action 2: CLAPPING. Every time you make the
JUMPING movement the students clap their hands.
Reminder :
Next time you
do this energizer, you don’t have to tell the story, you only have to make the
SWIMMING movement to get group quit and the JUMPING to get them clapping.
Kelebihan aktiviti The dolphins :
sewaktu proses pengajaran sedang berjalan, cikgu melihat murid-murid kurang memberi tumpuan, maka guru akan memberi arahan kepada murid soffiq wahid, maka murid yang peka akan terus memberi respon dengan menepuk tangan sekali sahaja. sekiranya terdapat murid yang tidak memberi respon dengan tepat seperti menepuk tangan sebanyak dua kali apabila guru memberi arahan soffiq wahid, maka murid tersebut akan dikenal pasti bahawa dia tidak memberikan tumpuan. maka, guru bolehlah terus memberikan arahan soffiq sehingga semua murid peka dan dapat memberi respon yang tepat berdasarkan arahan guru supaya murid bersemangat dan dapat memberi perhatian dan tumpuan untuk meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran. sebab itu, aktiviti soffiq dikategorikan sebagai aktiviti yang berbentuk energizer. ia hanya mengambil masa seminit hingga dua minit.
SWIMMING movement to get group quit and the JUMPING to get them clapping.
Kelebihan aktiviti The dolphins :
- Mampu menguji kepekaan murid terhadap setiap arahan guru.
- Melatih murid untuk fokus dengan arahan dan permintaan guru.
- Melatih murid untuk senyap dan sedia menerima arahan seterusnya.
Aktiviti 3 : Soffiq
Soffiq merupakan suatu aktiviti yang berbentuk energizer.
Soffiq merupakan perkataan arab yang membawa maksud "tepuk tangan". aktiviti soffiq merupakan aktiviti berbentuk arahan di mana murid perlu menepuk tangan mengikut arahan yang diberikan oleh guru. istilah soffiq digunakan untuk matapelajaran Bahasa Arab. namun begitu, ia juga boleh diaplikasikan untuk subjek lain seperti Bahasa Melayu ataupun Bahasa Inggeris, tetapi perlulah menukar istilah tepukan tersebut terlebih dahulu mengikut kesesuaian bahasa pengantar subjek tersebut.
Cara pelaksanaan:
Aktiviti soffiq terdiri daripada beberapa arahan iaitu
- soffiq wahid atau dalam bahasa melayu dipanggil satu tepukan iaitu murid perlu menepuk tangan sebanyak satu kali sahaja.
- soffiq ithnain atau dalam bahasa melayu dipanggil dua tepukan iaitu murid perlu menepuk tangan sebanyak dua kali sahaja.
- soffiq thalathah atau dalam bahasa melayu dipanggil tiga tepukan iaitu murid perlu menepuk tangan sebanyak tiga kali sahaja.
- soffiq mumtaz atau dalam bahasa melayu dipanggil tepukan yang cemerlang iaitu murid perlu menepuk tangan sebanyak lima kali sahaja mengikut irama guru.
Objektif Aktiviti:
- tingkah laku murid dapat dikawal.
- murid sentiasa peka dan dapat memberi perhatian yang sebaik mungkin semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
- boleh juga digunakan sebagai peneguhan yang positif apabila murid berjaya melakukan tugasan dengan baik ataupun dapat menjawab soalan dengan cemerlang.
- supaya dapat mengekalkan tumpuan murid.
WOWWW....bisaii ^^
ReplyDelete